Ga naar de inhoud

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen. Heeft u een vraag die er niet tussen staat? Neem dan contact met ons op via telefoon, e-mail of het contactformulier op de website.

Wij zijn op werkdagen telefonisch bereikbaar van 08.30 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 0182-525889.
Buiten en tussen deze tijden kunt u ook een e-mail sturen naar info@irishuys.nl.

Er is altijd een mogelijkheid om onze producten te komen bekijken in onze showroom. Wel vragen we u hiervoor een afspraak te maken via 0182-525889.

U kunt uw adreswijziging doorgeven aan de afdeling Verkoop. Dit kan via telefoonnummer 0182-525889, via e-mail (info@irishuys.nl), of schriftelijk (Iris Huys, Meridiaan 40, 2801 DA Gouda).

Wij streven ernaar om uw bestelling, mits voorradig, binnen 1-2 werkdagen na bevestiging van uw bestelling te bezorgen via PostNL. Als u uw bestelling voor 15:00 plaatst, dan wordt het pakket normaal gesproken de volgende werkdag bezorgd. Nadat uw pakket bij ons het magazijn heeft verlaten ontvangt u aan het begin van de avond een e-mail van ons met de track & trace gegevens van uw bestelling. Via deze e-mail kunt u uw bestelling volgen bij PostNL. Indien uw bestelde product niet op voorraad is, zullen we u hiervan op de hoogte stellen.

Op afspraak kunt u bij ons in Gouda langskomen om uw product af te halen. Ons adres is: Meridiaan 40, 2801 DA, Gouda.

U kunt uit de volgende betaalmogelijkheden kiezen: Ideal, Overboeking, Bancontact, Afterpay, Apple Pay en Creditcard. Voor meer informatie over deze betaalmogelijkheden kijkt u op deze pagina.

Ja, deze zijn er. Via de betaalmogelijkheid Afterpay is het mogelijk om achteraf op factuur te betalen. Een paar dagen na uw bestelling ontvangt u de factuur van Afterpay en deze dient u dan binnen 14 dagen te betalen.

U heeft de wettelijke mogelijkheid om de producten van uw bestelling eerst thuis te proberen om zo te zien of dit de juiste producten zijn. Uw bestelling (of een deel daarvan) kunt u binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgaaf van reden retourneren. Voor meer informatie kunt ook verder lezen op de pagina Retourbeleid.

Ja, op elk product dat u bij ons koopt, krijgt u 2 jaar garantie. Deze termijn begint vanaf de factuurdatum.

Helaas is er dan geen juist e-mailadres opgegeven bij de bestelling. U kunt ons het beste even bellen of e-mailen hierover zodat we u de juiste track & trace informatie kunnen geven.

Op het moment dat uw bestelling is verwerkt, ontvangt u direct van ons de factuur. Deze ontvangt u, indien u een e-mailadres heeft opgegeven, via de e-mail.

Ja, mits u dit binnen 14 dagen na ontvangst van uw bestelling doet. Deze retournering is zonder opgaaf van reden mogelijk. Als uw product defect is, neem dan contact met ons op indien het onder de garantie valt.

Alle prijzen die genoemd worden in onze webshop zijn prijzen inclusief BTW.

Bij grotere aantallen kunt u het beste even contact met ons opnemen. Afhankelijk van uw vraag kunnen we een offerte op maat maken.

Vergoedingen zijn er op basis van visuele beperking, dyslexie, motorische beperking en niet aangeboren hersenletsel (NAH). Met behulp van een medische verklaring van de behandelend (oog/huis)arts, optometrist, orthopedagoog, GZ-psycholoog of verwijzende instantie (zoals Koninklijke Visio of Bartiméus) kunt u bij Iris Huys hulpmiddelen aanvragen die vergoed kunnen worden door uw zorgverzekeraar. Wij hebben overeenkomsten met alle zorgverzekeraars.

Veel van de elektronische hulpmiddelen van Iris Huys worden vergoed door de zorgverzekeraar. Wel zijn er tussen de zorgverzekeraars verschillen in de vergoeding. De (elektronische) hulpmiddelen waar vergoeding voor mogelijk is, zijn:

Loeplamp
Taststokken
Beeldschermloep
Digitale handloep
Vergrote TV ondertiteling
Gesproken TV ondertiteling
Computersoftware
Braille leesregel
Voorleesapparaat

Neem voor vragen over eventuele vergoeding contact met ons op (0182-525889). Wij kunnen u snel en eenvoudig aangeven of een hulpmiddel vergoed wordt door de zorgverzekeraar.

Een hulpmiddel wordt in eigendom of bruikleen verstrekt. Als een hulpmiddel in eigendom wordt verstrekt, moet u zelf een bijdrage betalen via het eigen risico. De gebruikerstermijn en garantieperiode verschillen per zorgverzekeraar. Reparaties worden niet altijd vergoed binnen de gebruikerstermijn.

Als een hulpmiddel in bruikleen wordt verstrekt, dan leent u het hulpmiddel van de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar blijft eigenaar van het geleende hulpmiddel. Een bruikleenverstrekking heeft geen invloed op het eigen risico.

Voor uw aanvraag hebben we een medische verklaring met uw ooggegevens nodig. In bijna elk geval moeten we deze beschikbaar hebben voor de zorgverzekeraar.
Mocht u nog aanvullende informatie willen hebben, dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Verkoop via 0182-525889 of per e-mail: info@irishuys.nl.

Een medische verklaring is een document waarin staat dat u een oogaandoening of een gezichtsbeperking heeft, waardoor u bepaalde dingen niet (meer) kan doen of speciale voorzieningen nodig heeft. Deze medische verklaring moet voorzien zijn van vermelding van de oogaandoening, restvisus (percentage zicht) en indien al beschikbaar een voorschrijving voor het gewenste hulpmiddel. U kunt een medische verklaring aanvragen bij uw behandelend (oog/huis)arts, optometrist, orthopedagoog, of een verwijzende instantie zoals Koninklijke Visio of Bartiméus.

Voor elke aanvraag heeft u een aparte medische verklaring nodig. In de medische verklaring wordt namelijk verwezen naar specifieke voorzieningen of hulpmiddelen. Deze zijn per aanvraag anders, dus verlangt de zorgverzekeraar per aanvraag een medische verklaring. Uitzondering: Als u via VGZ (IZZ, IZA, UMC, Univé & Cares) verzekerd bent, heeft u niet voor elke aanvraag een aparte medische verklaring nodig.

In een motivatiebrief kunt u de zorgverzekeraar overtuigen waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Wij kunnen u helpen om deze brief op te stellen, maar u zult de brief wel zelf moeten schrijven en aan ons moeten overdragen.

Lumen is de eenheid van de lichtstroom. Dit geeft de totale lichthoeveelheid aan die de lichtbron zelf uitstraalt, ongeacht in welke richting dit is. Bij Lumen is vooral de efficiëntie van belang, omdat deze aangeeft hoe efficiënt de lichtbron stroom omzet in licht. Dit wordt de Lumen/Watt-verhouding (Lm/W) genoemd. Bij LED-lampen is deze waarde veel hoger, omdat ze minder Watt vermogen nodig hebben om een bepaalde Lumenstroom te genereren.

Lux is ook een eenheid voor lichtsterkte, maar dan voor de lichthoeveelheid die op een oppervlakte terechtkomt. Hierbij is het dus wel belangrijk in welke richting de lichtbron schijnt. Deze waarde is ongeacht het aantal gebruikte lichtbronnen, de kleur of de structuur waar het licht op schijnt. Als bij een lamp de hoeveelheid Lux aangegeven staat, is dat meestal in het centrum van de bundel, waar de lichtsterkte het hoogst is.

Lumen en Lux verschillen van elkaar doordat Lux rekening houdt met de oppervlakte waarover de hoeveelheid licht (Lumen) verspreid wordt. Het verschil is te verklaren met onderstaand voorbeeld:

Een lichtbron van 500 Lumen verlicht 1 vierkante meter met 500 Lux. Dezelfde lichtbron die 10 vierkante meter moet verlichten, verlicht dit oppervlakte met slechts 50 Lux.

De kleurtemperatuur van verlichting is de warmte van het licht. Dit heeft niets te maken met hoe warm de lamp wordt, maar of het licht warm of koud oogt. Kleurtemperatuur wordt uitgedrukt in de eenheid Kelvin (K). Hoe hoger het aantal Kelvin hoe “kouder” en witter het licht is. Hoe lager het aantal Kelvin hoe “warmer” en geler het licht is.